2014. augusztus 19., kedd

Kikötői tapasztalatok

Az utóbbi időben, jópár igen eredményes pergető napot tudhatok a hátam mögött. A meglepő sikereket egy változtatásnak köszönhetem. Régebben, ha így nyáron nem tudtam halat fogni, a csali méretét mindig kisebbre vettem. Ez sokszor bejött, de legalább annyiszor nem. Érdekes módon mégsem jutott eszembe nagyobb csalikat feltenni, illetve ha fel is tettem valamit, általában nem hozott sikert. Ennek a miértje is ki fog derülni. Jöjjön hát egy olyan szösszenet, ami csónak nélküli, partra kárhoztatott pergetőknek nyújt némi iránymutatást.

A nagyobb vizeken a parti pergető horgásznak, két lehetősége van. A mólók külső fele, a kövezések, és a csónakkikötők világa. A mostani élményeim, a kikötők világában estek meg, a csónakok között. Ez egy igen különleges világ, ahol sokkal több hal él, mint azt a legtöbb horgász gondolja. Ha a kikötő vize nem túl zavaros, és eléri min. az 1m-es vízmélységet, már bármilyen rablóhalnak lehet az otthona. Lakik itt süllő, sügér, csuka, balinok, és időnként a harcsák egy-egy példánya is tiszteletét teheti. A megfogásukhoz azonban ki kell ismerni, ezt a speciális környezetet. De vajon, ki lehet-e ismerni?



Első sikerek

Az első sikeres peca, a véletlen műve volt. Mivel ezt a pecát, egy előző írásomban már kiveséztem, ezért a részletekre most nem fogok kitérni. A lényeg, hogy ekkor jött a felismerés, hogy az egyik kedvenc sovány 7,5cm-es gumihalamat, szeretik kikötő rablói. A második alakalommal ismét sikeres voltam. Bár több kisebb csukám egyszerűen lefordult a horogról fárasztás közben, egy süllő, és egy nagy sügér is bánta a találkozásunkat. Pár nappal később a harmadik alakalommal ismét fogtam halat. Egy nagy sügér jött, és nagyon szép süllő rázta ki a horgomat, fárasztás közben.  Mielőtt rátérnék a negyedik, és egyben legeredményesebb pecára, kicsit vegyük át a miérteket.


Miért?

Az első miért kérdés. Ha süllő, miért a gumihal?

Ezen sokat gondolkoztam, és egyetlen dolog jutott eszembe. A nyílt víz felé dobálva egészen más a kép. A víz jobban hullámzik, zavarosabb, a rablóhalnak sem egy szűk pontra kell koncentrálni a zsákmányért. Véleményem szerint ilyen helyzetben a rabló (süllő) nem annyira a szemére hagyatkozik, a zsákmányszerzésnél, hanem minden érzékszervére, egyformán. Ezért lehet, hogy bizonyos helyzetekben egy jó twister eredményesebb, mert elképzelhető, hogy pont az kelt a vízben olyan rezgéseket, amik felkeltik a süllő figyelmét. Ellenben a csónakok között a süllő nagyon is jól lát. Mint ahogy akár a horgász is egy jó polár szemüvegben. A napfény kergeti a csónakok alá, ahol látszólag passzív állapotban várakozik. Amennyiben nem jár arra zsákmányállat kellő közelségben, ez a passzív állapot meg is marad. Azonban az orra előtt elúszó beteges mozgású zsákmányt, nem bírja kihagyni. Szinte teljes mértékben a szemére támaszkodik a zsákmány megszerzésénél. A vízben keltett rezgések, maximum megerősítésként kellenek neki. Itt jön be a képbe, a gumihal formája. A gumihalnak hal alakja van. Ha ehhez még, egy természeteshez közeli szín is társul, teljes a megtévesztés. Ez tipikusan az helyzet, amikor a legfontosabb, az első benyomás.



A nagyobb sügér mit eszik a 7,5cm-es gumin, és miért nem vág oda a kisebb csaliknak?

Szerintem nyáron viszonylag kevés nagy sügér van a kikötőben, és hozzájuk képest sok kishal. Megteheti, hogy válogat. Miért pazaroljon energiát az ivadékok kergetésére, amikor ott úszkálnak a 6-8cm-es küszök, és vörösszárnyú keszegek? Ősszel majd fordul a kocka, de az meg messze van még.....



Ha inkább a csukák a jellemző rablóhalak kikötőmben, mit tegyek?

A csuka valamiért mágikusan vonzódik a twisterekhez, ezen belül is a sügérnek szánt 5cm-es mérethez. A nagyobbak véleményem szerint azért nem eredményesek, mert, azokkal sokan dobálnak. Színek tekintetében a zöld, és a barna a legeredményesebb. Tiszta víznél a barna inkább, kissé opálosabb víznél a zöldes színek. A twisterek mellett fogtam már a mostanában divatba jövő kreatúrákkal is (nimfák, rákok), és persze gumihalakkal is. A plasztikok mellett eredményes csalik a wobblerek is. Velük a csónakok közötti nyíltabb tisztásokat tudjuk átfésülni. A csuka egyébként nappal sem ragaszkodik annyira csónakokhoz, mint a sügér, vagy még inkább a süllő. Nem veti meg a hínárfoltok közelségét sem, sőt helyenként ahol a hínár nem nő fel a felszínig, a hínár fölé is beáll. Egy tipp. Védett horgot alkalmazva, simán tudunk gumikat is húzni a hínár között.



Fonott vagy monofil? Előke, vagy előtét zsinór?

Főzsinórnak én mindenféleképpen vékony fonottat ajánlok. Fonottal azonnal reagálni tudunk a legóvatosabb kapásra is. Drótelőkét, én ritkán használok, csak nagyon csukaveszélyes terepen. Ha van remény süllőre, inkább egy 80cm-es monofil előtétzsinórt kötök. Mint írtam, szerintem a kikötő vizében, a rabló, tökéletesen lát. A vastag fluorocarbon sem játszik. Amelyik kellően vastag a csukafogak ellen, az olyan merev, hogy használhatatlan. Balinos-csukás pályán wobblereknél, felszíni csaliknál még jól is jöhet ez a merevség, de gumizni nem jó. Előtétnek, aki akar köthet fluorocarbont, 25-ös átmérőig, de nekem a víztiszta monofil ugyanúgy működik....

A kikötői balint, hogyan lehet megfogni?

Na, ez egy jó kérdés.  Bevallom, én nem tudom. Fogtam már balinokat a kikötőkben, de mivel ez nem rendszeres, én véletlennek  tartom mindet. Annyi biztos, hogy a gyors csalik, a kikötőkben, nemigen működnek. A beteg kishalat imitáló műcsalik, előbb adnak balint.



A miértek után egy kevés szót ejtenék az alkalmazható gumis technikákról. Azért a plasztikokról, mert azokat használom a legtöbbször, és szerintem velük már halmoztam fel annyi gyakorlati tapasztalatot, amit már érdemes megosztani.

Csónakok közötti ejtegetős

A legegyszerűbb, de mégis sokszor a legeredményesebb technika. Beejtem a csalimat egy csónak mellé, vagy két csónak közé. Hagyom, hogy feneket érjen, majd onnan emelek egyet rajta, és hagyom a fenékig visszasüllyedni. Ezt addig ismételem, amíg a csali, egészen ki nem ér. Általában, egy csónak mellé csak egyszer, maximum kétszer ejtem be a gumit. Ha van ott rabló, az esetek nagy részében, azonnal leüti. A kapás általában egy határozott ütés, amit egy megtolás követ. Figyelem! Az ütésre azonnal be kell vágni! Egyedül a balin az, amelyik egyértelműen elszalad rögtön a beeső csalival. Itt is figyelni kell, mert ha oldalról kapja el a csalit, csak a zsinór oldalra mozdulása jelzi a kapást, amit ha nem figyelünk, simán lekéshetünk. A módszerhez használhatunk sima twisterfejeket 3g körüli méretben, illetve a most divatos cseburaska fejet is, egy jó süllőző horoggal.



Hínár felett, hínárlyukak között

Ehhez a módszerhez némiképpen módosítani kell a szerelékünket. Választhatunk. Vagy szerelünk egy Texas rig-et, offset horoggal, vagy egyszerűsíthetjük a dolgot ahogy én szoktam. Cseburaska fej, offset horoggal. Nekem ugyanúgy nem akad el, mint a Texas rig. Ráadásul, ha a cseburaskás módszert választjuk, akkor vékony drótelőkét is könnyedén be tudunk iktatni a szerelékünkbe. A gumi lehet twister, gumihal, rák. Mindegyikkel fogtam már csukát... A csali vezetésénél jó szolgálatot tesz egy polár szemüveg. Abban jobban látjuk a hínárfoltokat, illetve köztük a kisebb, nagyobb lyukakat. Kedvenc módszerem, hogy bedobásnál ráejtem a gumit egy hínárfoltra. Onnan húzok egyet rajta, és pár pillanatig hagyom szabadon süllyedni. Súlyként 2-3g-nál soha nem kell több. A kapás lehet trükkös is. Vagy úgy, hogy csak elnehezedik a bot kezünkben, de a csalit már fogja a csuka. Résen kell lenni...

Vertikális móka

A vertikális módszerek általában sügérre eredményesek, de van, hogy csuka okoz meglepetést. A legjobb vertikális csalik a különböző kreatúrák. Nimfák, mini rákok. Van, hogy a twister is eredményes, de az igazi vertikális csalik mégiscsak ez előbb is említett soklábú valamik. Ezeket csak úgy botvégről leengedem egy csónak vagy hínárfolt, netán a beton széle mellé, és ott aprókat emelgetek rajtuk. Néha a fenéken pattogtatás mellett, érdemes vízközt is játszani velük, főleg a csónakok mellett. A sügér van, hogy teljesen feláll a csónak alá, és ilyenkor jobban érdekli a vízközt táncoló csali. Van, hogy egészen messziről látványosan ront neki a csalinak. Ehhez a módszerhez UL. felszerelést használok, így sokszor a kisebb, nagyobb csukák miatt élek át izgalmas pillanatokat.


A kis szösszenetem végén, jöhet az utolsó pecám beszámolója.
Egy hidegfront utáni hajnalon mentem ki újra, a kedvenc kikötőmbe. A feljebb már leírt módszerek közül, a csónakok közötti ejtegetést erőltettem, egy 7,5cm-es gumihallal. Süllőre pályáztam. A hajnal varázsa aznap nem jött be. Egészen addig, amíg a nap fel nem kelt rendesen, csak a zsinórt áztattam. Már reggel hat is elmúlt, mire az első kapásom volt. Határozatlan ütés, lehúzott gumi. Sügér lehetett a tettes, de nem akadt meg neki a horog. Bő fél óra eltelt, mire a következő rontott kapásig eljutottam. Úgy nézett ki, hogy ez a nap, nem az enyém....  Már majdnem feladtam amikor váratlanul rám mosolygott a szerencse. A megszokott modon két csónak közé ejtettem be a gumit. Süllyedés közben kemény ütés. Azonnal bevágtam! Kemény ellenállás volt a  válasz. Olyan jó erőben volt a halam, hogy eleinte azt gondoltam balin lesz. Aztán megláttam, hogy egy gyönyörű süllővel van dolgom. Merítő híján, a betonon fekve, kézzel emeltem ki. Megvagy!


Rendeztem a soraimat, és újra a halak után néztem. Valamiért úgy gondoltam, hogy még egyet dobok oda, ahol az előbb a süllőt fogtam. Mivel a halam hatalmas csobogással védekezett, amíg csak bírt, teljesen valószínűtlennek tűnt, hogy innen még fogjak valamit. Azonban ez a nap, a csodák napja lehetett. Ahogy beejtettem a gumihalamat, azonnal kopp! Újabb süllőt akasztottam. Az elsőnél valamivel kisebb volt, de még így is szép.


Gyorsan elengedtem a halamat. Párat még dobtam, de aztán úgy döntöttem, hogy most fogom abbahagyni. Így szívesen fogok emlékezni erre a napra, még sokáig. Nem mindennapi dolog, két ilyen szép süllőt fogni egy amúgy igencsak süket napon.

Utószóként, még pár gondolat. Természetesen a kikötői peca nem mindig ilyen eredményes. Sőt, a legtöbbször be kell érnünk sokkal szerényebb eredményekkel. Sajnos a part lehetőségek korlátozottak, és egyre több a kikötőket zaklató pergető horgász is. Jövőre már biztosan csónakból horgászok, mégiscsak az az igazi.....

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése