2012. augusztus 7., kedd

Reklám bármi áron!?

Gyerek korom óta imádok olvasni. Az olvasással együtt van némi készségem ahhoz is, hogy gondolataimat olyan módon tudjam papírra vetni, hogy azt mások is megértik. De nem is itt kellene talán elkezdenem...

Nem számítok régóta internetfüggő horgásznak. Tíz évvel ezelőtt azt sem tudtam mi az internet, és ha más mondja, el nem hiszem neki, hogy én egyszer minden nap a gépem előtt ülve a leveleimet böngészem, és a különböző horgászportálokon olvasgatom napi cikkeket. Talán 2004-2005 között kezdődött az egész.
Akkor kezdtem ismerkedni az internet világával. A Haldorado horgászportállal kezdődött az egész. Akkoriban sok érdekes cikk,élménybeszámolók, és mérsékelt mennyiségű reklám jellemezte a portált. Találtam magamnak virtuális barátokat, és aktív tagja lettem a fórumoknak is. Pont ezen aktivitásom nyomán kaptam egy lehetőséget. Tesztelhettem két orsót, cserébe "csupán" egy-egy cikket kellett róluk írnom. Nagyon örültem dolognak. Megjöttek a várt orsók, és elkezdtem használni őket. A dolgok azonban nem mindig mennek simán, (főleg nálam) így aztán vészesen közeledett a határidő vége, mire kért cikkeknek egyáltalán neki tudtam állni. Akkoriban tudtam meg, hogy milyen érzés határidőre "dolgozatot" írni. Az viszonylag egyértelmű volt nekem, hogy rosszat nem nagyon írhatok a két orsóról...
Nem ragozom tovább a két cikkem nagyobb sikert aratott, mit amit vártam, így aztán ez lendületet adott a folytatáshoz. Írtam egy élménbeszámolót. Rengeteg pozitív kritikát kaptam rá! Ez egy olyan élmény volt nekem amit biztosan nem felejtek el soha!
Innentől aztán nagyot fordult velem a világ. Kaptam egy felkérést, hogy írjak pénzért reklámcikkeket. Hosszas gondolkodás után végül úgy döntöttem, hogy nem leszek egy cég fizetett embere sem. Közben bekerültem egy igen barátságos kis zárt közösségbe, akik egy saját horgászportált készítettek maguknak.
Írtam erre az oldalra élménybeszámolókat, csalibemutatót, wobblerkészítős cikket. Jól éreztem magam ebben a közegben. Aztán jött egy pályázat. Az Energofish hirdetett cikkírói pályázatot, amin elindultam egy teljesen reklámtól mentes írással, és harmadik lettem. A díjon kívül, egy lehetőséget nyertem arra, hogy az Energofish cég honlapjára írhassak cikkeket. Az ajánlat jó volt, így rövid gondolkodás után elfogadtam. Így lettem reklámcikk író....

Kicsit hosszúra nyúlt a bevezetőm, de így tudtam leírni azt a folyamatot, hogy hogyan is kerültem bele egy olyan mókuskerékbe, amiből mostanra szerencsére sikerült kiszállnom. Miközben belevetettem magam munkába, elkezdtem figyelni a többi szerző műveit. Már akkor feltűntek olyan dolgok amik nem tetszettek, de nem figyeltem rá eléggé. Figyeltem más cég fizetett embereinek cikkeit is, és egyre nyilvánvalóbbá vált, valami. Ezeknél a cikkeknél a normális fogalmazás, és profi képek mellett, csak egyetlen dolog fontos, az ajánlott termék fényezése. Ami legmegdöbbentőbb, hogy ez teljesen független termék valós minőségétől. Aztán ahogy teltek múltak a hónapok, feltűnt más is. Lehet, hogy ezek az emberek nem mindig igazat írnak? Tudom én vagyok naiv, de úgy gondoltam, hogy neves szakírók, nem adják nevüket bármihez. Tévedtem. Eleinte nagyon komolyan vettem a feladatomat. Hatalmas energiákat emésztett fel egy cikkem megírása. Eleinte családom is mellettem állt, elnézték, hogy a szokásosnál is többet töltök a vízparton, és hogy időnként napokig feszült vagyok. Közben láttam, hogy mások közel sem fordítottak ekkora energiát egy cikk elkészítésére. Egy pillanatra megzavarodtam. Mit tegyek? Kétségbeesettem próbáltam megtalálni az egyensúlyt a cikkírás, a peca, és család között.
Elérkezett az idei év, és bizony nem úgy alakult ahogy szerettem volna. Tavasztól kezdve szenvedtem, nem ment a halfogás. Viszont cikket azt kell írni! Kialakult bennem egy cikkírási kényszer, ami állandó feszültséget okozott. Ezt viszont már nagyon rosszul tűrte a család is. A mindig mellettem álló hű párom is, kezdett ellenem fordulni. Közben azért persze "dolgoztam", de már szinte vissza sem olvastam a saját cikkeimet. Kicsit szégyenkeztem, hogy ilyen műveim jelennek meg az internet világában. De muszáj volt írni, mert a reklám nem fogyhat el! Aztán egy nap leültem gondolkozni. Ezt akartam én? Megéri?
Döntés született. Nem! Nem éri meg!
Így aztán hamarosan szakítottam az egész reklámcikk írással!

Egy dolog viszont megmaradt. Azóta is olvasom a különböző horgászportálokon a különböző szerzők cikkeit. Néha elborzadok miket írnak le. Olyan nyilvánvaló ferdítések, hazugságok látnak napvilágot ezekben cikkekben, hogy az már nekem nem fér bele. De számomra nem is ez a megdöbbentő. Hanem az, hogy mindez olyan szerzőktől származik, akikre régen felnéztem, mondhatni példaképeim voltak. Hiába keresem, nincsenek igazi élménybeszámolók, jó horgásznovellák. Miért? Talán mert nem fér be a sok reklám közé.
Vagy talán azért, mert manapság nem elég ha valaki tehetséges író. Bármilyen jó író valaki, ha mellé nem félig profi fényképész esélye sincsen.
Itt szeretném megjegyezni, hogy én nem vagyok író, csupán egy horgász, aki a fogalmazókészségét arra használja, hogy a gondolatait megossza másokkal, pl. egy ilyen blog-on. Az "íróság" egy olyan dolog ami vagy megvan az emberben vagy nincs. Isten adománya, amivel sajnos mégis nehéz mit kezdeni.

Ha most leülök a gépem elé, és benézek egy horgász oldalra, nincs más, csak a reklámcikkek egymás hegyén hátán. Ráadásul szinte teljesen egyforma sémára épülő, sokszor 100-szor is ugyanarról szóló cikkek.
Már a könyökömön jön ki, hogy hogyan fogjak feederbottal egy magántavon, gigapontyot., Hogyan költsem el havi horgászatra szánt pénzemet egy fél napos pecára. Vegyem meg a csoda etetőanyagot, a csodapellettel, hiszen ez már természetes tápláléka a pontynak. Vegyem meg a fél horgászboltnyi műcsalit, ha pergetni akarok, mert ha nincs nálam a japán 6000ft-os csodawobbler, akkor hal nélkül maradok. Stb...

Köszönöm, én ebből nem kérek!
Inkább előkeresem a régi horgászkönyveket, és újra elolvasom őket...


10 megjegyzés:

  1. Szívemből szóltál Péter!

    Üdv.: Viktor

    VálaszTörlés
  2. Já, Já kedves horgászcimborám, Én mióta elkezdtem blogokat olvasni, azóta nem vettem horgászújságot és nem nagyon néztem profi horgász portált, csak blogot. Az élet nagy igazságai nonprofit módon lehetnek igazak :-))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen jó dolog ez blog olvasás, csak az a bajom vele, hogy nehéz ezekre a tényleg jó, értékes tartalommal megtöltött blogokra rátalálni....

      Törlés
  3. Mivel egy sima Google kereséssel fellelhető az írás, belinkelem az egyik kedvenc fiatalkori olvasmányomat. Én fetrengtem annak idején nevetéstől, amikor először olvastam. Bár egy másik rendszerben született az írás a poénok nagy része még ma is nagyot csattan.

    http://www.intarziamuvesz.hu/irasaim/aki_horgasz_akar_lenni.pdf

    Na ilyeneket lenne jó olvasni...

    VálaszTörlés
  4. Peti ma is jelent meg egy írásod: http://www.energofish.hu/news.php/Spiccbotozni-j%C3%B3/1/1142/ ! Akkor most mi van?
    Vagy ezt már az elhatározásod előtt leadtad?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen Feri az a búcsúzó írásom.
      Aznap mikor elküldtem, el is búcsúztam az Energofish-től.
      Szerencsére nem problémáztak, elfogadták a döntésemet.

      Törlés
  5. Szia, én is olvastam ezt az olvasmányt többször is, főleg télen, egy könyvben van benne, szintén ez a címe mint ennek a kis skiccnek, van még mellette jó pár ilyen olvasmány, megmondom őszíntén nagyon tetszik még ma is.
    üdv. Ákos

    VálaszTörlés
  6. Antos Zoltán, Vígh József, Szász Imre, később Zabos Géza... mondanak még ezek a nevek valakinek valamit?
    Ők jó horgászok voltak és irodalmi szinten írtak, gyakran megették a halat (kecsendfiléz), viszont nem wobblert akartak eladni. Hol vannak ma az ilyenek?
    Az egyik kedvencem az újabbak közül Hunyady Attila volt. Egészen addig, amíg véletlenül összenéztem a naptáramban pár időpontot és feltűnt, hogy egyszer hatalmas halakat fogott egy olyan napon az egyik kulcsi gáton, amikor ott voltam egész nap. És nem láttam őt. Tán csak véletlen volt, de azért elgondolkodtam...
    Bokor Károlyt nem ismerem személyesen, de ha a tizede igaz annak, amiket róla mesélnek, az is sok.
    Párszor írtam újságnak valaha. Megismertem pl. Zákonyit, khmmm.
    Aztán írtam egyszer a Mahorba, pontosabban egy barátom riportot készített velem. A megelent anyagban az elmesélt halak mérete a duplájára nőtt, a számuk meg a triplájára, kábé.
    No, elég volt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen ismerem a fent említett szerzőket.
      Köztük van kedvencem Szász Imre. "Horgászbottal írtam" című könyve a legnagyobb kedvencem. Nem is annyira magas irodalmi értéke, hanem ha szabad ilyet mondani az egyszerűsége miatt, és ezt pozitív értelemben gondoltam.
      Hunyady Attilát régen sem szerettem igazán. Írásai nekem kicsit száraznak tűnnek, és teljesen egyformának. Csak az időpontok változnak, a szöveg, a nevek ugyanazok. Mintha egy kaptafára készült volna minden írása, főleg az utóbbi években. Ettől függetlenül tudom, hogy sokan szeretik, még most is az írásait.
      Bokor Károly írásait mindig elolvasom. Hallottam én is róla fura dolgokat, de azt meg kell hagyni, hogy írni azt tud. Ha éppen nem egy (X)-es cikkről van szó, biztosan elolvasom.
      A fiatal írók közül is van pár kedvencem.
      Sőt vannak olyan kedven íróim is akik sajnos, nyomtatott formában nem tudnak publikálni, csupán eldugott blogokon, zárt körű horgászportálokon jelentetik meg cikkeiket. Vannak köztük kimondottan tehetséges novellaírók is, akik talán soha nem lesznek ismertek. Ez a XXI. század átka...
      Az, hogy valaki tehetséges egy adomány, de hiába a tehetség, ha egyszer nem jut el az írott szó, az esetleges olvasóhoz.

      Törlés