2013. június 2., vasárnap

A Micro jig

Ebben a kis irományomban azt szeretném tisztázni, hogy mi is az, a mostanában egyre többször emlegetett micro jig, milyen fajtái vannak, és melyik az amelyik használható? Milyen halfajokra horgászhatunk vele, illetve milyen meglepetés halakat foghatunk, ezekkel a mütyürökkel?

Kezdeném magával a micro jig fogalmával. A Micro jig-ek az UL. pergetésben alkalmazott egészen kicsi twisterfejek. Miben térnek el a hagyományos twisterfejektől? A kisebb méret melett, vékonyabb anyagú, maga horog is, és jó micro jig szerintem szoknya néküli. Ezek nem roncsolják szét az apró kis plasztik csodákat, már a feltűzéskor. Általában a tömegük is kisebb a normál méretű társaiknál. 1-3,5g-ig szoktam használni őket.


A Mickro jigeket általában 2-12-es méretig használhatjuk. Gyártónként változhat a méretezés, ezért érdemes szemre méretet választani. A felső képen két különböző gyártmányú szoknya nélküli twisterfej látható. A kisebbik 12-es a gyártója szerint, a nagyobbik 6-os.


Milyen plasztik csodákat tűzhetünk ezekre a kis fejekre?
Három fő kategória van, amit használhatunk. Az apró gumihalak, a kis méretű egy és duplafarkú twisterek, és a különböző kreatúrák. Az apró gumihalaknál szerintem egyeduralkodó a Relax Kopyto. Egyszerűen nem tudok nála jobbat.



Twisterek közül jó a Mann's, a Relax, de fogtam már halat apró Yum twisterrel is.



 A kreatúrákat én is most kezdem felfedezni. A Berkley Nymph rövid idő alatt bebizonyította, hogy nemhiába szeretik annyian használni.



Módszerek.
Alapvetően háromféleképpen szoktam ezeket az apróságokat használni. Van a hagyományos jiggelés. Bedobom, hagyom fenékre süllyedni, majd kisebb-nagyobb emelésekkel bevontatom. Ezzel technikával fogtam már sügért, süllőt, és csukát is.



A második variáció, amikor egyenletes húzással vízközt vezetem az apró plasztik csalit. Így szoktam fogni domolykót, jászt, és időnként a sügért is, de ne lepődjünk meg akkor se, ha balin kapja el a műcsalinkat.



A harmadik verzió a vertikális emelgetés. Kikötőkben, sügerezésnél a legeredményesebb módszer, de időnként más vízeken is működik bokrok tövében, kiseb fogókban emelgetve a plasztikokat. Kimondottan sügérre használatos ez a fajta botvégről emelgetés, de ne lepődjünk meg ha naphal, vörösszárnyú, esetleg bodorka ugrik be a várt sügér helyett.




Milyen halakra számítsunk, milyen erős legyen a felszerelés?
Alapvetően már körülírtam, hogy milyen halfajokra számíthatunk, de érhetnek minket meglepetések. A leggyakoribb micro jig-el megfogott halfaj kétségtelenül a sügér. De nem csak kizárólag a csíkos vizézekkel kell számolnunk. Folyóvízen foghatunk domolykót, és jászt, süllőt, sőt csukát is (nem is kicsiket). Pontosan ezért nem finomkodhatunk a végsőkig. Egy erősebb UL. pálca, 18-as monofil, vagy esetleg 06-s nanofil főzsinór kelleni fog.





Állóvízen, ha nincs csukaveszély akár finomkodhatunk is, de általában ahol a sügér előfordul, ott bármikor akadhat csuka is, szóval gondoljuk át....


Időnként az is előfordulhat, hogy a békéshalakról derül ki, hogy nem is mindig annyira békések. Én eddig még csak kárászt, bodorkát, és vörösszárnyút fogtam az apró plasztikokkal, de nem egy barátom már karika keszegeket és pontyokat is akasztott, apró gumihallal, vagy twisterrel.



Röviden ennyit akartam írni a témáról. Remélem kicsit sikerült kicsit megmutatnom a micro jig fogalmát, és ezeknek az apró mütyüröknek a használatát. Jó jiggelést mindenkinek!

1 megjegyzés:

  1. Szia!
    Hasznos infók... Ha nem titok, hol szerzed be ezeket a jig-fejeket, csalikat? Illetve perch blade-del, így visszavágva is jól érzed akár az egy grammos fejet is? Szemezgetek én is egy 240-el, de nem tudtam még dönteni. Nyilván az ára nagyon mellette szól, és tőled is csak jókat olvastam róla net szerte. Viszont, aggaszt pár dolog. PL nem tudom a Tiéd milyen, meg néznéd-e nekem, de kézbe fogva azt vettem észre rajta, hogy néhol vastagabb a pálca itt-ott! Olyasmi mintha tényleg (?) kézzel készült volna, és néhol többet "tekertek" volna rá! Illetve mintha az egész boton végig futna egy repedés féle! Mintha úgy gyártották volna, hogy rátekernék a karbont valami sablonra, aztán levágják róla. Valahogy esetleg össze ragasztják, majd lakkozzák, stb. Szóval ezekben kérném a tanácsodat. Köszi szépen előre is!

    VálaszTörlés